Pomiary hałasu komunikacyjnego i ekranów akustycznych
Wielkość hałasu komunikacyjnego, tj. hałasu pochodzącego od pojazdów poruszających się po drogach wyznacza się przy pomocy dwóch zasadniczych metod:
Objaśnienia:
1) Wartości określone dla dróg i linii kolejowych stosuje się także dla torowisk tramwajowych poza pasem drogowym i kolei linowych.
2) W przypadku niewykorzystywania tych terenów, zgodnie z ich funkcją, w porze nocy, nie obowiązuje na nich dopuszczalny poziom hałasu w porze nocy.
3) Strefa śródmiejska miast powyżej 100 tys. mieszkańców to teren zwartej zabudowy mieszkaniowej z koncentracją obiektów administracyjnych, handlowych i usługowych. W przypadku miast, w których występują dzielnice o liczbie mieszkańców pow. 100 tys., można wyznaczyć w tych dzielnicach strefę śródmiejską, jeżeli charakteryzuje się ona zwartą zabudową mieszkaniową z koncentracją obiektów administracyjnych, handlowych i usługowych.
Funkcję terenu podlegającego ochronie przed hałasem określa się zgodnie z zapisami Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP) lub jeśli ich nie ma to zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków i Zagospodarowania (SUiKZ) lub po tzw. bieżącej funkcji terenu określanego przez lokalny Organ.
Pracownia EKO-POMIAR posiada wdrożony System Zarządzenia zgodny z PN-ISO 17025, który został zweryfikowany i potwierdzony przez Polskie Centrum Akredytacji (www.pca.gov.pl) poprzez nadanie akredytacji naszego Laboratorium Badawczego (http://www.pca.gov.pl/akredytowane-podmioty/akredytacje-aktywne/laboratoria-badawcze/AB%201290,podmiot.html) w roku 2011. Obecnie EKO-POMIAR posiada 7 metodyk pomiarowych związanych z akustyką, w tym również ocena hałasu komunikacyjnego.
- Prognozowanie hałasu komunikacyjnego – wykonywane przy pomocy analiz symulacyjnych, wykorzystując modele akustyczne zawierające poziomy mocy akustycznych typowych pojazdów (lekkich, dostawczych, ciężkich, szynowych, etc.), przy pomocy których określa się zasięgi hałasu względem terenów chronionych akustycznie – mapa akustyczna:
- Obecnie do określenia hałasu drogowego zalecana jest o metoda obliczeniowa zawarta w DYREKTYWIE 2002/49/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY Z DNIA 25 CZERWCA 2002 R.: francuska krajowa metoda obliczeń NMPB-ROUTES-96 (SETRA-CERTU-LCPC-CSTB), określona w ARRÊTÉ DU 5 MAI 1995 RELATIF AU BRUIT DES INFRASTRUCTURES ROUTIÈRES, JOURNAL OFFICIEL DU 10 MAI 1995, ART. 6 i francuskiej normie XPS 31-133 wraz z dokumentami do których się odwołuje.
- Dla hałasu szynowego (hałasu kolejowego) zasięgi oddziaływania określa się przy pomocy metodyki obliczeniowej SRM II – THE NETHERLANDS NATIONAL COMPUTATION METHOD PUBLISHED IN „REKEN- EN MEETVOORSCHRIFT RAILVERKEERSLAWAAI ‟96, MINISTERIE VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER, PUBLIKATIEREEKS VERSTORING, Nr. 14/1997, VROM, November 1996.
W EKO-POMIAR pracujemy wykorzystując oprogramowanie CadnaA ver. 4.0.136 firmy DataKustik GmbH. Posiadamy dwie niezależne licencje, które w przypadku większych projektów umożliwiają szybkie i sprawne wykonanie projektu.
- Pomiary hałasu – rzeczywiste określenie wielkości emisji dla konkretnych obszarów chronionych akustycznie (punktów pomiarowych). Wyznaczenie poziomów dźwięku przy pomocy metod pomiarowych odbywa się z wytycznymi Ministra Środowiska (Referencyjna metodyka wykonywania okresowych pomiarów poziomów hałasu wprowadzanego do środowiska w związku z eksploatacją dróg, linii kolejowych i linii tramwajowych, oraz kryteria lokalizacji punktów pomiarowych), czyli Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16.06.2011 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów substancji lub energii przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem) Dz. U. nr 140, poz. 824 Załącznik nr 3. Badanie emisji hałasu komunikacyjnego lub szynowego dokonuje się przy pomocy tzw. metodyki pomiaru ciągłego (pomiar trwający przez 24h w każdym punkcie pomiarowym lub metodą pomiarów ekspozycyjnych – dróg i kolei o mniejszym natężeniu ruchu. Pomiar ciągły jest opisany w punkcie E w/w Rozporządzenia, a pomiar ekspozycyjny w punkcie F. Z przeprowadzonych badań sporządzony zostanie protokół z pomiarów, sprawozdanie z badań akustycznych zawierające: opis punktów pomiarowych, wykorzystanej metodyki, opis sprzętu pomiarowego, przyrównanie ich do wartości dopuszczalnych. Pomiary hałasu komunikacyjnego – EKO-POMIAR – Zapoznaj się z naszą ofertą!
Lp. | Rodzaj terenu | Dopuszczalny poziom hałasu w [dBA] | |
Drogi lub linie kolejowe1) | |||
LAeq D przedział czasu odniesienia równy 16h dnia |
LAeq N przedział czasu odniesienia równy 8h nocy |
||
1 |
a) Strefa ochronna „A” uzdrowiska b) Tereny szpitali poza miastem |
50 | 45 |
2 |
a) Tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej b) Tereny zabudowy związanej ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży2) c) Tereny domów opieki społecznej d) Tereny szpitali w miastach |
61 | 56 |
3 |
a) Tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego b) Tereny zabudowy zagrodowej c) Tereny rekreacyjno-wypoczynkowe2) d) Tereny mieszkaniowo-usługowe |
65 | 56 |
4 | Tereny w strefie śródmiejskiej miast powyżej 100 tys. mieszkańców3) | 65 | 58 |
Pomiary hałasu ekranów akustycznych
Pomiary hałasu ekranów akustycznych pozwalają określić skuteczność ich działania w terenach zabudowy czy terenach otwartych, przylegających do tras komunikacyjnych. Wykonywane przez nas pomiary hałasu komunikacyjnego precyzyjnie określają poziom jego natężenia. Wyniki prowadzonych badań dotyczących nasilenia emisji dla obszarów chronionych za pomocą ekranów akustycznych obrazują, w jakim stopniu hałas został zredukowany oraz pozwalają dobrze zaplanować dalsze działania związane z ochroną akustyczną terenów przylegających do szklaków komunikacyjnych. Dane zebrane podczas pomiarów hałasu ekranów akustycznych porównywane są z normami określającymi dopuszczalne poziomy i umożliwiają weryfikację ich odchyleń.Aktualności
Styczeń – Marzec 2022
Farmy wiatrowe: Wykonaliśmy obliczenia hałasu związane z wyznaczeniem trybów redukcji hałasu dla projektów, które są obecnie w trakcie realizacji – budowie. Analizy obejmują trzy zasadnicze etapy: Weryfikacja wartości dopuszczalnych aktualnej zabudowy mieszkaniowej wokół turbin wiatrowych (na podstawie zapisów Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego lub odpowiedzi z lokalnego Urzędu Gminy w trybie udzielenia Informacji Publicznej) Wykonanie lub ... Czytaj dalej
Grudzień 2021
Audyty akustyczne zakładów przemysłowych W ramach typowego audytu akustycznego wykonujemy: wizję lokalną obiektu, aby ocenić co należy fizycznie zmierzyć i jaki sprzęt pomiarowy przygotować, fizyczne pomiary hałasu, głównie zewnętrznych źródeł hałasu znajdujących się na ternie zakładu, wykonujemy pomiary hałasu do kalibracji modelu symulacyjnego i jednocześnie określamy wielkość hałasu tła akustycznego, przygotowujemy akustyczny model symulacyjny, na ... Czytaj dalej
Listopad 2019
1. Pomiary hałasu kolejowego i klimatu akustycznego wewnątrz pomieszczeń mieszkalnych w Olsztynie. Pomiary hałasu obejmowały wykonanie serii badań trwających 24h w środowisku zewnętrznym (pomiary a granicy terenów chronionych akustycznie) oraz wewnątrz pomieszczenia mieszkalnego. Badania wykonano zgodnie z zakresem akredytacji naszego Laboratorium Badawczego – akredytacja PCA nr AB1290.